söndag 26 april 2015

Regnbågstårta!

Hejsan! Det var längesen jag delade med mig utav något bakverk :-) 

Igår firade vi min systerdotter som fyllt 18 år! Min syster önskade ge henne en regnbågstårta så då ställde såklart moster upp :-)

Bottnarna bakade jag i engångs-aluminiumformar på ca 26cm. 
Jag delade upp hela smeten i 6 olika skålar och färgade innan jag hällde smeten i vardera form. 

In med två formar åt gången i ugnen och efter ca 10 min så va de klart. 

Jag gjorde en marängsmörkräm smaksatt med både citronsaft och citronskal. Inte alls dumt :-)

För att göra tårtan lite extra häftig så stansade jag ut två olika ringar i varje botten. 

Sen blandade jag färgerna/bottnarna med varann :-) 


Jag använde ett tunt lager av marängsmörkräm som fyllning och resten till att täcka tårtan. 


Men själva höjdpunkten var såklart när första biten skulle skäras :-) Ina blev väldigt glad för överraskningen och tårtan blev saftig och god :-) 

Visst ser det läckert ut?? Tårtan kunde absolut blivit jämnare och finare men det var första gången jag använde engångsformar till bottnar och delade upp smeten så jag visste inte riktigt hur det skulle bli. 

Recept på tårtbotten finns i tidigare inlägg (jag dubblade satsen) och marängsmörkräm gjorde jag en ordentlig sats. 
8 äggvitor, 4,5 dl socker, 1 tsk vaniljpulver. Vispa ihop över vattenbad till 65*. Vispa sedan (i maskin) tills blandningen är vit och fluffig och tills den svalnat. 
Då tillsatte jag citronsaft och skal samt 500g smör i kuber. Lägg i en kub i taget, räkna till 15-30 innan du lägger i nästa kub. 

Lycka till! 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar