måndag 5 maj 2014

Tårtor!

Oj, nu var det verkligen ett tag sen jag uppdaterade min blogg ;-)
Här har varit fullt ös - jag har bakat och jobbat. 

I fredags gjorde jag min allra första prinsesstårta. Eller egentligen en operatårta eftersom en äkta prinsess inte har sylt ;-)

Jag kokade hallon tillsammans med socker och lite vaniljpulver och lät det svalna. 
Jag gjorde egen vaniljkräm efter Leilas recept. Så gott det blev! Bottnarna var dom jag brukar göra. 

3 ägg
3 dl socker 
1 dl hett vatten 
3 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver 
Och jag tillsätter både vaniljarom samt 1/2 tsk vaniljpulver. 

Jag vispar ägg och socker vitt och pösigt och håller 1 dl hett vatten sakta i smeten medans det vispas. 
Jag vänder ner resterande ingredienser. 
Gräddar i 175*C (egentligen i nedre delen av ugnen men där sjunker mina bottnar) så jag kör in dom i mitten av ugnen. 
35 min blir bra. 

En styck "prinsesstårta" med Mercedes-stjärnan samt några blommor. Resterande dekoration skulle göras av mottagaren. 

I lördags ordnade jag två tårtor åt min kusin som skulle ha namngivning för sin son. 
Jag gjorde mina vanliga vaniljbottnar, en jordgubbsmousse och chokladbollsfyllning. Såg väldigt smarrigt ut :-) 

Enkla dekorationer :-)

Mottagarna blev nöjda och det gör mig både glad och nöjd :-) det är det viktigaste såklart. 

Nu har jag inga projekt inplanerade, inte mer än att baka inför "Hela Sösdala bakar", jag ska bara anmäla mig först ;-) 

Till helgen väntar vi besök av goda vänner - vi ska se Eurovision tillsammans! :-) ska försöka hitta på något gott att bjuda på, både mat och efterrätt. 

Nej, nu ska jag hälla min nygjorda granola i glasburken så man har något till sin kvarg imorron ;-) 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar