tisdag 16 december 2014

En smak av julen

En favorit bland alla kladdkakor är just den här, kladdkaka med fudgeglasyr. 
Den är så mäktig men så förbaskat god :-)

Receptet kommer från urduktiga Ulrika http://blogg.mama.nu/bakverkochfikastunder/2013/12/24/kladdkaka-med-saffransfluff/ 

Jag bakade två stycken till Elias kalas för 1,5 vecka sedan. 
Igår bakade jag fyra stycken som jag tog med till julmyset på jobbet. 
Den blev väldigt omtyckt och många frågade efter receptet 😊

Så här är det :

Botten

100 g smör

2 ägg

3 dl strösocker

1 1/2 dl vetemjöl

5 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

1 krm salt

 

Smält smöret. Blanda övriga ingredienser i en skål. Rör ner det smälta smöret tills allt blandat sig. Smöra en löstagbar form på 24 cm. Grädda i 175 gr i 20 min. Låt svalna ca 10 min.

 

Glasyr

2 dl vispgrädde

1 dl socker

1 dl sirap

100 g mörk blockchoklad (jag använder alltid marabou mjölkchoklad)

100 g smör

 

Blanda alla ingredienser till glasyren utom smöret i en kastrull. Låt koka tills den tjocknar (15 min). Tag av kastrullen och rör ner smöret till en jämn fudge. Bred glasyren över kakan och låt den kallna i kyl. Det tar nog ca 3 h.

 

Saffransfluff

1 pkt saffran

2 dl grädde

1,5 dl creme fraiche

1 msk honung

 

Rör ihop creme fraiche och saffran. Vispa upp grädde. Rör ner grädden i creme fraichen och tillsätt honungen och rör till en jämn fluff. Det går bra att vispa med elvisp om den är för lös. 


Fluffen räcker till många så man kan nästan halvera det receptet. Men svårt att ta halva påsen saffran ;-)

Fluffet passar även som tårtfyllning eller som fluff till cupcakes. 


Så gör denna till julhelgen och fika på. Ögat vill ha mer än magen - tänk på det ;-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar