söndag 28 december 2014

Lussebullar

Det har blivit en hel del lussebullar den här julen ;-) 7 satser för att vara exakt. Helt galet! Dom har gått åt! 
Har, om jag har tur..., en påse kvar i frysen ;-) 

Jag har provat olika recept. Christina Gyllner från första omgången av Hela Sverige Bakar samt mormors med en twist av min blandning och Christinas. 
Christinas recept gör lussebullarna förbannat goda. Mitt recept är inte heller ett dugg dumt men man känner skillnad på bullarna ;-) 

Jag väger alltid mina bullar så de blir jämnstora. Ca 70g stycket. 




Ett recept kanske? ;-) 



25g blå jäst
200 g rumsvarmt smör
7 dl mjölk 
1,5 dl vit sirap
1,5 g saffran (som legat i 1,5 msk sprit tillsammans med 1,5 msk socker (gärna över natten)
Flingsalt -en nypa
2 ägg 
18-20 dl vetemjöl special
Korinter eller russin 2 dl som legat i blöt (gärna över natten)


Blanda ihop saffran, mjölk, jäst, salt, sirap och ägg och kör i assistenten. 
Blanda i mjöl tills degen känns ok. Jag vill ha min deg lite lite kladdig. 
Blanda i smöret i omgångar. 
Krama ur korintherna/russinen och blanda i. 

Låt jäsa i skålen med plastfolie över i ca 3 h.

Baka ut lussekatterna. Jag vägde mina så de låg omkr 65-70g /st. 

Lägg på plåt med bakplåtspapper och lägg plastfolie över. Låt jäsa i ytterligare 3h. 

Värm ugnen till 225* varmluft. 
Blanda 2 ägg med en nypa salt och vispa samman.  
Grädda i 10min.  När bullarna är klara så pensla bullarna med äggvispet. Låt bullarna svalna och njut sedan tillsammans med en kopp kaffe, en mugg te eller ett glas kall mjölk ;-)

Vill du inte låta det jäsa i tre timmar så använd 50g jäst. 

Lycka till! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar