tisdag 7 januari 2014

Chokladpaj

I fredags skulle vi få besök av våra fina vänner som vi inte träffat på alldeles för lång tid. 
Jag kikade igenom Roy Fares nya bok - United states of Cakes och bestämde mej för att baka 
Chocolate cream pie. Den lät väldigt god :-)
Jag bakade i en stor form istället för sju små. 

Här är receptet :

Portioner: 7 portionspajer,
Tid: minutes

pajskal:
120 g vetemjöl (2 dl)
25 g kakao (4 msk)
2 g vaniljsocker (¾ tsk)
100 g rumsvarmt smör
45 g florsocker (¾ dl)
15 g äggula (1 st)
50 g mörk choklad, 70 %, till pensling
chokladkräm:
100 g mörk choklad, 70 %
60 g äggula (4 st)
75 g strösocker (¾ dl)
20 g maizena majsstärkelse (2 ½ msk)
3 g vaniljsocker (1 tsk)
350 g mjölk, 3 % (3 ½ dl)
20 g osaltat smör
garnering:
300 g vispgrädde (3 dl)
50 g flisad mörk choklad, 70 %
kakao att pudra över.

1. Pajskal: Blanda mjöl, kakao och vaniljsocker i en liten bunke. Vispa smör och florsocker fluffigt i en annan bunke. Vispa ner äggulan och tillsätt de torra ingredienserna. Arbeta ihop till en deg, plasta in den och låt vila i kylen i 30 minuter. Sätt ugnen på 180 grader, varmluftsfunktion, under tiden.

2. Kavla på en mjölad arbetsyta ut degen till en 3–4 mm tjock platta. Fodra 7 pajformar med löstagbar kant, 8 centimeter i diameter, med degen. Fodra ända upp över kanten och skär bort överflödig deg med en kniv. Nagga bottnarna med en gaffel och låt pajskalen stå i frysen i 15 minuter.

3. Grädda mitt i ugnen i cirka 13 minuter. Låt skalen svalna helt och ta sedan försiktigt ut dem ur formarna.

4. Hacka chokladen och smält den försiktigt i ett vattenbad eller i mikron. Pensla pajskalens insidor med chokladen och låt stelna.

5. Chokladkräm: Hacka chokladen och lägg den i en bunke. Blanda äggulor, socker, maizena och vaniljsocker i en annan bunke.

6. Koka upp mjölken och blanda ner den ordentligt i ägguleblandningen. Häll tillbaka alltsammans i kastrullen och värm på medelvärme och under konstant omrörning tills blandningen tjocknar till en kräm.

7. Häll krämen över chokladen, klicka i smöret och rör om tills choklad och smör har smält. Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur tills krämen har svalnat helt.

8. Fördela krämen i pajskalen, täck pajerna med plastfolie och låt dem stå i kylen i minst 5 timmar. Vid servering: toppa pajerna med mjukvispad grädde, garnera med flisad choklad och pudra över kakao.

Jag tyckte det va lite klurigt att kavla ut utan att degen skulle fastna på kaveln så jag la plastfolie emellan. Gick sådär ;-)

Så här blev det :

Väldigt god men sååå mättande :-)

I lördags var vi i svalövs kommun tillsammans med Olas ena syster och hennes sambo. Vi hälsade på deras kusin med sambo :) Himla trevligt, god mat och dryck och en förbannat rolig kväll. Barnfritt hade vi oxå och vi landade i sängen strax efter kl 3. 
Vi blev väckta av biltutan strax efter kl 10... Då hade barnen kommit hem... 
Lagom trötta va vi ;-)

Och nu är har oxå trött. Vi har lyckats vända helt på dygnet här under denna julledighet. Vincent somnade inte förrän omkring 23:30 och då gick jag och la honom kl 20:30... Stackaren :(
Och att jag jobbar natt underlättar ju inte för mig. Jag har min tröttperiod mellan 18-22 och sen vänder det... Nu är jag jättetrött och hoppas kunna sova gott - men inte för länge... Barnen lyckas ju sova till halv tio men jag måste väcka dom i tid imorgon... 
Tillbaka till rutiner...

Så gonatt på Er ;-)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar