fredag 14 februari 2014

Ännu fler semlor!

Fick ett sms imorse om att jag skulle få besök av svägerskan. Även min syster skulle komma och jag skulle bjuda på semlor. Men... Min svägerska är ju glutenintolerant! Och mina semlebullar är ju bakade på mjöl..
Så jag hoppade ur sängen och började på en omgång glutenfria semlor ;-)

Jag gjorde en halv sats och fick ut tio bullar. Hon sa att dom var goda och ungarna fick varsin med smör på ;-)

Receptet är till 20 bullar 

50 g jäst för söta degar
75 g smör eller margarin
5 dl mjölk
1 msk fiberhusk
1/2 dl vit sirap eller socker
1 tsk stötta kardemummakärnor
2 krm salt
1 ägg
ca 14 dl Sempers glutenfria mjölmix (14 dl motsvarar ca 840 g)

Smula ner jästen i degbunken. Smält matfettet. Tillsätt mjölken och låt den bli fingervarm, 37°C.
Häll degspadet över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt fiberhusk. Rör om och låt svälla 10 minuter.
Blanda ner sirap eller socker, stött kardemumma, salt, uppvispat ägg och hälften av mjölet. Arbeta degen väl i maskin. Tillsätt resten av mjölet i småportioner, men spar lite till utbakningen. Fortsätt bearbetningen tills degen är slät och släpper bunken.
Jäs övertäckt i bunken ca 30 minuter.
Knåda degen lätt på mjölad bänk och dela den. Rulla varje del till en längd och dela den i 10 lika stora bitar. Forma varje bit till en slät bulle och placera på bakpappersklädd plåt.
Täck över och jäs 30 minuter.
Sätt ugnen på 250°C.
Grädda bullarna mitt i ugnen ca 12 minuter. Låt kallna under bakduk.

I min ugn så räckte det med 8 min. Det var ren tur att jag kikade in i ugnen just då och såg dom alldeles "bruna" och välgräddade. 
Jag fyllde dom på samma vis som med mina choklad/nutellasemlor och smälte mjölkchoklad tillsammans med nougat och ringlade över grädden. 
Mm mumma så gott!!! 


Idag är det alla hjärtans dag och jag har inte orkat laga nån "fancy" middag utan det blir pizza ifrån macken här borta. Men, jag har bakat en fudge-kladdkaka idag efter ett recept från Ulrika hos Femme.se - bakverk och fikastunder :-) 
Har gjort den nån gång innan och den är så god :-)

Recept och bild kommer en annan dag ;-)

Ha en fortsatt härlig dag och en trevlig helg! :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar