fredag 7 mars 2014

Fudgekladdkaka

Åh herregud vilken kladdkaka!
Jag har bakat denna ett par gånger, den är enkel och räcker till många. 

Jag har hittat receptet hos Ulrika på bloggen Bakverk och Fikastunder hos Femme. 
Jag gillar Ulrika, hon är så himla duktig och kreativ och hennes recept använder jag väldigt ofta! :-)

Här kommer receptet. 

Botten
100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
 
Smält smöret. Blanda övriga ingredienser i en skål. Rör ner det smälta smöret tills allt blandat sig. Smöra en löstagbar form på 24 cm (Jag använde en på 20cm). Grädda i 175 gr i 20 min. Låt svalna ca 10 min.

Glasyr
2 dl vispgrädde
1 dl socker
1 dl sirap
100 g mörk blockchoklad
100 g smör
 
Blanda alla ingredienser till glasyren utom smöret i en kastrull. Låt koka tills den tjocknar (15 min). Tag av kastrullen och rör ner smöret till en jämn fudge. Bred glasyren över kakan och låt den kallna i kyl. Det tar nog ca 3 h.

Denna kakan smälter i munnen. Jag skulle kunna äta bara fudgen med sked! 
Det passar bra med en klick grädde och lite kiwi, apelsin, bär till kakan. 

Lycka till! :-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar