söndag 9 mars 2014

Tårtor!

Oh herregud så fina mina tårtor blev! 
Ja, fina! Underbara! Ljuvliga! Ville behålla dom själv!!

En vän på instagram bad mej göra två tårtor åt hennes barn, en kille som skulle fylla tre och en liten tjej som fyllde ett. 
Pippitema till killen och prinsess romantik till tjejen. 
Oj oj...
Jag valde bort själva figuren Pippi rätt så snabbt. Håret gjorde mej nervös. 

Jag gjorde istället kappsäcken med guldpengar, hennes skor, strumpor och tårtan blev vit med svarta prickar. Som Lilla gubben :-) 
Jag googlade runt och hittade tips hos Ulrika på bakverk och fikastunder (@fikastunder på insta) och hos StHeavenstreet. 

Till prinsessromantik-tårtan så kom jag tidigt på den lilla söta grodan (tips hos Ulrika!) och blommor, krona mm. Hos Bengtssons baksida hittade jag perfekt enkel beskrivning på krona. 
Jag tänkte lite Prinsessan och grodan - ni vet Disney-filmen. 


Och så den andra :-)


Så himla roliga att göra och jag önskar såklart att få göra fler flickiga tårtor!! (Hallå syskonbarn...!)
Med två grabbar, där den ena fyller 5 om 10 dagar, så blir det lätt lite killigt. 
Vincent vill ha Spider-Man, Hulken, Batman och superman på sin tårta... Spännande utmaning såklart! Speciellt sedan den är i 3 våningar....! Skoj! :-)

Innehåller i tårtorna då!

Samma i båda. Bottnarna är enkla "standard" där jag fick min svägerskas bästa recept (hon är utbildad bagare) men jag tillsatte vaniljarom. 
Första lagret blev hallonmousse. Hallonen är hösthallon, stora och fina. 
Nästa vaniljkräm gjord på äkta vaniljstång. Wow! Första gången jag gjorde på vaniljstång. Som det doftade! I vaniljkrämen  blandade jag grädde = glasskräm. Sista lagret blev chokladbollsfyllning :-)

Tårtan blev rejäl och väldigt mäktig. 
Jag gjorde ju en extra botten. Enligt uträkningen på Linda Runns blogg så skulle tårtan räcka till 13,9 portioner / tårta och tjejen hade beställt totalt 25. Hon fick halva av varje över... 
Ja, dom är mäktiga. 

Till vincents kalas vet jag hur stora tårtor jag behöver göra ;-) 

Nu längtar jag efter nästa projekt! Och ev nästa efter det. Min kusins lille son ska döpas och dom frågar mig...!!?
Såg i mitt schema att jag jobbar lite dumt den veckan men jag får försöka lösa det. Vill så gärna! 

Men nu trillar snart ögonen ihopa... 

Jag återkommer!! 

Gjorde förresten troligtvis årets sista semlor idag. 
Blandade den rivna mandelmassan med riven mjölkchoklad, sen en klick nutella och grädde ovanpå. Jag avslutade med att ringla hemkokt kolasås över ;-) 
Har inte smakat själv men hörde dom var goda ;-)    




  

1 kommentar:

  1. OMG så fina tårtor du gör snäckan ! Helt otroliga skapelser. Vi har ju inte födelsedagarna förrän i november, men jag ska nog komma på utmaningar till dig :) Flickigt får d ju bli till den ena iaf, och Herman vill ha precis som Vincent en massa olika, fast där är det: Angry birds, Star wars, spindelmannen, blixten, superman och Batman som gäller...Den du ! /Ida

    SvaraRadera