måndag 2 juni 2014

Hela Sösdala Bakar

I helgen som var så var det dags för Hela Sösdala Bakar!
Kategorierna man kunde tävla i var 
1: knäcke/kex
2: klassisk småkaka 
3: baka med choklad  

Jag ställde upp i 2 och 3. Jag bakade en sätoftakaka, min farmor bakade alltid såna förr. Nu har min pappa tagit över det och jag provade och bakade mina allra första i fredags. 
Som choklad gjorde jag en chokladbiskvi med vit chokladtryffel som jag smaksatte med citron. Frisk och god! Som dekoration gjorde jag karamelliserade citronbitar. 

Och jag vann chokladkategorin :-) så himla kul! 
Jag hade först tänkt baka en kladdig kladdkaka med något tjockt gott ovanpå, men tänkte att vit choklad är ju ändå lite ovanligt ;-) vilken tur! :-)

Juryn bestod av Cecilia ifrån Humlalyckan, Morgan som har Konditori Lövet och Gert ifrån Hem till Tyringe. 

Priset var ett fint diplom, ett förkläde och ett presentkort på Humlalyckan :-) 

Jätteskoj!


Det är väldigt lugnt på bakfronten. Det är så mycke annat som ska göras men jag önskar verkligen att någon hade velat beställa något gott så jag hade fått baka! Själv så kan jag inte komma på nåt precis även om där finns mycket jag vill prova och fylla frysen med. 

Jag har i och för sig bakat en hel del under maj månad ;-) känns inte så ;-)


Jag bakade en jättefin mors dag-tårta av bottnar jag hade i frysen. Jag tog med mej halva till jobbet sen, det blev uppskattat :-) 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar