tisdag 22 juli 2014

Hallonmussetårta

Här kommer äntligen receptet på den goda hallonmussetårtan jag bakade för en vecka sedan. 

Hallonmoussetårta

Botten:
100g smör
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl 
1 1/2 tsk vaniljsocker 
1/2 dl kakao

Sätt ugnen på 175*. Smält smöret. 
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. 
Blanda mjöl, vaniljsocker och kakao och sikta ner i smeten. Tillsätt smöret och vänd ihop till en slät smet. 
Fördela smeten i en springform ca 20 cm i dm. Grädda den mitt i ugnen i 20 min, låt kallna. 

Mousse:
5 gelatinblad 
3 dl vispgrädde 
250g hallon, mixade & passerade till puré 
1 1/2 dl socker
1 citron, rivet skal
2 dl yoghurt 3%

Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Vispa grädden. 
Blanda hallonpurén (men spara några msk till gelatinbladen) med socker, citronskal och yoghurt. 
Ta upp gelatinbladen ur vattnet och krama ur dom. Smält dom tillsammans med den sparade purén i en liten kastrull. 
Vänd försiktigt ihop grädden och alla ingredienser till en slät smet. 
Lossa kladdkakebotten från formen. Diska formen och lägg tillbaka kakan i formen. Tryck till kakan så den ligger tätt längs med kanten. 
Fyll formen med hallonmusse och frys kakan i två timmar. Låt den stå i rumstemp ca en timme innan servering. 
Dekorera den med hallon. 

Den blev väldigt god! Nästa gång tror jag dock att jag halverar moussen, tyckte det tog över helt. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar