torsdag 3 juli 2014

Vaniljkräm

Jag fick ett enormt bak-sug häromdagen och satte igång, ganska sent på dagen, men vaniljbullar. 
Jag bläddrade nämligen igenom Leilas A piece of cake och hittade hennes recept. 
Här kommer receptet:

18 BULLAR
Vaniljbullar

1 sats vetedeg, grundrecept
1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ekologiskt ägg
11-12 dl vetemjöl special
1 sats vaniljkräm
5 dl mjölk
1 vaniljstång
1 1/2 dl strösocker
7 ekologiska äggulor
1 1/2 dl majsstärkelse
50 g mjukt smör
Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken tills den är fingerljummen, 37 grader.
Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.
Tillsätt lite vetemjöli taget och arbeta samman till en smidig deg.
Jäs degen i bunke under bakduk till dubbel storlek i 45-60 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och baka ut till önskade bullar.

Vaniljkräm

Koka upp mjölk med delad och urskrapad vaniljstång i en kastrull. 

Lyft ur stången efter uppkoket.
Vispa strösocker, äggula och majsstärkelse vitt och pösigt.


Slå över den heta mjölken under vispning.

Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp under kraftig vispning, häll över i en kall skål när blandningen tjocknat ordentligt.

Smält smöret i den varma krämen under vispning, fortsätt vispa tills krämen är slät.


Kyl vaniljkrämen i ett isbad eller i kylskåp.

Fyllning

Dela degen i 18 bitar, forma dem till runda bullar och lägg dem med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper. 
Platta till dem lite och jäs under en bakduk till dubbel storlek i 45-60 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Fyll vaniljkrämen i en spritspåse med en rundtyll, stick spritsen i varje bulle och fyll dem med lite vaniljkräm.
Grädda bullarna gyllene imitten av ugnen i 7-8 minuter och låt dem svalna något. Pensla bullarna med smält smör och rulla dem i strösocker, utan att det hamnar strösocker på vaniljkrämen i mitten. 


När vaniljbullarna va klara så fortsatte jag med en jordgubb och rabarberkaka, även den från Leilas bok. Frisk och god. Jag toppar kakan med en smörkräm av 100g smör som jag vispar i 5-10 min, 100 g Philadelphia och 100g vit smält avsvalnad choklad. Vispa ihop till det blir jämt. 

Jag hade sju äggvitor över så jag passade även på att göra maränger! Katalanska (franska) men ca 100g nutella i blandat. Klicka ut i muffinsformar och sätt ugnen på 150* varmluft i 50 min. Marängerna är lite sega inuti. 



Sååå goda kakor :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar