torsdag 12 december 2013

Karamelliserade apelsinskivor

Det blev ingen bild på det färdiga resultatet. 
Det smakade bra, det skulle doppas i choklad och choklad gör ju allting godare ;-)

Här kommer receptet!

1 vältvättad apelsin 
1 dl socker 
1 msk vatten
1 dl smält choklad 

Dela och skär apelsinen i skivor. Mät upp socker och vatten i en liten gryta. Låt koka upp under omrörning så att allt sockret löser sig. 
Lägg i apelsinskivorna och koka dom i ca 5 min, rör om då och då. 
Sjud sedan uteliggare 10-15min tills de blir genomskinliga. Vänd skivorna 4-5ggr under tiden. 
Ta bort grytan från värmen. Ta upp de karamelliserade apelsinskivorna på en bricka med bakplåtspapper, använd en kökspincett. Frys sedan skivorna i 2-3 timmar. 
Doppa skivorna i smält choklad och lägg skivorna på bakplåtspapper. Förvara i kyl om du inte äter upp alla på en gång ;-)


Ikväll kom granen upp. Ja, är det plast så kan man ju börja så tidigt. Brukar vilja ha upp den till lucia ;-) så mysigt så :)
Jag gillar inre glitter i granen utan har hellre röda pärlor på tråd, men Vincent var med och klädde... Inte bara jag som bestämmer numera ;)
Fast jag saknar, faktiskt, lite "dagispyssel" i granen... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar