söndag 15 december 2013

Vaniljcupcakes!

Jo, jag bakade ju cupcakes i fredags till brottarklubben, det var dags för Glentons mästarmöte ;-)
Det blev vaniljcupcakes med recept ifrån sockerrus (www.sockerrus.se)
och en frosting med recept från Ulrika på bloggen http://www.femme.se/bakverkochfikastunder/ 

Vi fick besök av min fina barndomsvän igår och
 hennes man och ett av deras barn. Så mysigt :-) 

Receptet på cupcakesen kommer här :

Receptet ger ca 20-24st

4 dl vetemjöl

3 dl socker

2 1/2 tsk bakpulver

1/2 tsk salt

100 g smör (rumstempererat)

2 dl mjölk

2 ägg

1 tsk äkta vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret. Häll i 1 dl mjölk och blanda smeten slät. Vispa resten av mjölken tillsammans med ägg och vaniljpulver. Rör sedan ihop mjöl- och mjölkblandningen och rör om tills allt är blandat. Fyll muffinsformar till max 2/3. Grädda i ugnen i cirka 20-25 min. 

Jag la in lite hackad vit choklad och frysta hallon i mina cupcakes :-)

Och frostingen :

100 g rumsvarmt smör
100 g vit choklad
100 g Philadelphia 

Smält chokladen och låt svalna lite. 
Vispa alla ingredienser med elvisp ca 5 min, tills den blivit fluffig i konsistensen. 

Jag brukar vispa smöret i 5-10 min för sig själv, på så vis minskar smörsmaken i frostingen.  Vill man ha en annan färg på frostingen så vispa ner den oxå. Jag rekommenderar pastafärg, finns hos Maries hobbycorner i Finja ;-)


Cupcakesen skulle bli röda och blåa, precis som trikåerna som brottarna har på sig. Men "christmas red" blev rosa, tog ändå en hel del...

Nu är det snart dags att bege sig till jobbet, sista natten denna veckan. 

I veckan som kommer så blir det lite pepparkakshus-bygge, tårtbakning till min söta lilla systerdotter Allis och lite struvor. Och nya lussisar!! Dom är ju nästan slut..!

Vi hörs igen :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar