tisdag 15 april 2014

Biskvier!

Söta bakamedelin ville gärna ha receptet på mina hallonbiskvier!

Bottnarna:

200 g mandelmassa
1/2 dl socker
1 äggvita

Riv mandelmassan och blanda ihop med socker och äggvita. 
Spritsa alt klicka ut bottnarna på en plåt med bakplåtspapper (stora som knappt en 5krona) 
In i ugnen på 200g i ca 10-15 min. 

Fyllning

150 g smör
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
100g hallon (frysta eller färska) som du mixar till en puré. Sila bort kärnorna genom en finmaskig sil. 

Vispa smöret i ca 5 min innan du tillsätter resterande ingredienser. 
Vispa till en jämn och fin blandning. Tycker du det ser ut som det skär sig så vispa lite till ;-)

Bred på smörkrämen på bottnarna och ställ in i frysen i ca en timme. 

Smält 200g vit choklad tillsammans med lite matolja. Låt svalna lite. 
Doppa ovandelen i chokladen och ställ in i kylen igen. Jag doppar alltid mina kakor två gånger. ;-)

Ställ kakorna i frysen och ta fram när du är sugen ;-) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar