måndag 7 april 2014

Hemmagjorda delicatobollar!

Åh, ni anar inte hur goda dessa är!
Smakar bättre än de köpta ;-)

Receptet finns i olika bloggar, själv så hittade jag receptet i en Baka-grupp på facebook ;-)

100g rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
2 msk starkt kaffe
25 g smält ljus choklad
1,5 tsk kakao
1 msk vaniljsocker
4 dl havregryn

100g smält choklad
Kokos

Mixa havregrynen till fina smulor.
Vispa smör och florsocker med elvisp, tillsätt kaffet och vispa till en jämn smet.
Tillsätt kakao, vaniljsocker och havregrynen, vispa till en jämn fin smet.
Smält chokladen och rör ned i smeten, blanda ordentligt.
Ställ i kyl ca 30 min.
Ta ut smeten, forma till bollar, ställ i frysen igen ca 30 min.
Smält chokladen och ta ut bollarna, rulla dem i choklad och till sist i kokos.
Låt stå i kylen och stelna innan servering.

För att piffa till det lite extra kan man ju färga kokosen i olika färger i olika skålar, blanda ihop och sen rulla chokladbollarna i det ;-) 

Jag har tyvärr ingen bild på dessa godingar, vi åt upp dom innan jag hann fram med kameran ;-) Men idag ska jag baka nya så då ska jag va snabb med kameran ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar