tisdag 8 april 2014

Hallonbrownie-tårta

När min man fyllde år i augusti så bakade jag denna tårtan för första gången. Har sedan dess bakat den ett par gånger till ;-)
Den var så god!




Receptet är Linda Lomelinos och finns i hennes bok -Lomelinos tårtor. 
Insidan består av brownie-bottnar och den är täckt och fylld med hallonmarängsmörkräm. 
Ljuvligt!

såhär såg den ut inuti 

Vill nog ha en sån här till min födelsedag;-) Hallon som är så gott!
Recept kanske?

Botten:

225g smör
200g mörk choklad
3 dl ljust muscovadosocker
1,5 dl strösocker
4 stora ägg
1 dl kakao
4,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100g hallon, helst färska men det går även bra med frysta 

Värm ugnen till 175*. 
Smörj och mjöla två formar, 15 cm i diameter.
Skär smöret i kuber och hacka chokladen grovt. Smält tillsammans på låg värme i en stor kastrull.
Låt svalna.
Vispa muscovadosocker, strösocker ägg ljust och poröst i ca 3 min. Blanda mjöl, bakpulver och kakao i en skål.
Häll smör och chokladblandningen i äggblandningen och vispa till en jämn smet.
Sikta ner de torra ingredienserna och rör tills smeten är slät.
Fördela smeten i formarna. Jämna till ytan med en sked. Tryck ner hälften av hallonen i varje botten.
Grädda bottnarna i 45-50min.


Hallonmarängsmörkräm

4 stora äggvitor
2,33 dl strösocker (200g)
250g osaltat rumsvarmt smör
100g hallon
ev lite rosa pastafärg

Häll äggvitor och socker i en värmetålig skål (jag använder min kitchen aid-skål)
Placera den över ett vattenbad i en kastrull med sjudande vatten.
Vispa hela tiden med en handvisp (ballongvisp från Leila använder jag), tills blandningen är ca 65* eller tills sockerkristallerna har smält.
Ta bort skålen från värmen.
Fortsätt vispa med elvisp eller köksmaskin tills blandningen är vit och fluffig, som en marängsmet. Vispa tills smeten har svalnat, vilket kan ta upp till 10 min.
Tillsätt smöret, en liten bit i taget. När allt smör är tillsatt, vispa i 3-5 min. Oroa dig inte om smörkrämen skär sig, det är lätt fixat! Är den för kall - sätt skålen över ett vattenbad i några sekunder och vispa igen. Är den för varm,låt skålen stå i kylen en stund och vispa sedan.

Kör hallonen till en puré i en mixer. Sila purén genom en finmaskig sil för att bli av med kärnorna. Blanda ner purén i smörkrämen och vispa sen till en jämn frosting
Tillsätt lite rosa pastafärg om du vill ha starkare färg.

Sätt ihop tårtan!
Dela båda bottnarna på mitten till fyra tunnare bottnar. Lägg den första bottnen på ett tårtfat eller en tårtbricka. Bred ut ett jämnt lager hallonfrosting över bottnen. Upprepa tills du har använt tre av bottnarna. Lägg den sista bottnen överst med den skurna sidan ner. 
Bred ut ett tunt lager frosting över hela tårtan. Låt den stå i kylen i va 20 min eller tills lagret stelnat något.
Lägg på ytterligare ett lager frosting tills tårtan är helt jämn.
Ställ in den i kylen igen och gör under tiden chokladglasyren.

Chokladglasyr:
100g mörk choklad
50g smör

Bryt chokladen i bitar och skär smöret i tärningar och smält sakta tillsammans på svag värme i en liten kastrull. Låt glasyren svalna en liten stund Den ska vara tjockna något men ändå vara rinnig.
Häll glasyren ovanpå tårtan och låt den rinna ner över kanterna. Jobba snabbt innan glasyren stelnar. Använd en slickepott eller vinkelpalett. 
Dekorera tårtan med några färska hallon.


Låter smarrigt va? ;-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar